Navigatie

Comfortabel zitten

Goed zitten is belangrijk voor lijf en leden. Vooral wanneer veel tijd zittend wordt doorgebracht. Want zitten is belastend voor het menselijk lichaam en langdurig verkeerd zitten kan veel gezondheidsproblemen veroorzaken of verergeren. “De beste zithouding is de volgende” is dan ook een gevleugelde uitspraak. Maar van houding veranderen is niet altijd gemakkelijk, wanneer je te maken hebt met verminderde spierkracht. En al helemaal niet wanneer iemand in een stoel of bank zit die te laag of te diep is, waar je niet goed uit kunt opstaan.

Zitproblemen herkennen en verhelpen

Er zijn veel verschillende zitproblemen. Hieronder worden de meest voorkomende behandeld.

Onderuitzakken

Een belangrijk en veelvoorkomend zitprobleem is onderuitzakken in een stoel of bank. Je kunt dit herkennen door goed te kijken naar de lichaamshouding hoe iemand zit. Er is geen sprake van steun in de onderrug, men zit niet tegen de rugleuning aan. Onderuitzakken treedt in principe bij iedereen op die in een zitmeubel zit dat te diep is, bij te lage armleuningen of bij een te hoge zitting zodat men niet goed met de voeten bij de grond kan. Mensen met voldoende spierkracht corrigeren dit automatisch na enige tijd, omdat onderuitzakken op een gegeven moment oncomfortabel wordt. Mensen met verminderde spierkracht kunnen dat niet altijd, waardoor weefselirritatie optreedt wat kan uitmonden in decubitus (= beschadiging van de huid en/of het onderliggende weefsel). Wanneer decubitus is opgetreden is dit heel lastig om te bestrijden en kan het snel verergeren, wat zeer pijnlijk is. Het is belangrijk om dit te allen tijde te voorkomen. Wanneer een zitmeubel precies past bij de lichaamsbouw van de persoon die erin zit, is de neiging tot onderuitzakken het minst. Daarnaast is het van belang dat immobiele personen die langdurig zitten, regelmatig wat naar achteren gekanteld kunnen worden. Kantelen betekent dat de zitting en de rugleuning van het zitmeubel gelijktijdig naar achteren wordt versteld. Wanneer alleen de rugleuning naar achteren wordt versteld ontstaat er een schuifkracht en wordt onderuitzakken juist veroorzaakt.

Voorover gebogen zitten met bolle rug

Veel ouderen zitten thuis op een eetkamerstoel of op de bank, voorover gebogen met bolle rug. Bij sommige ouderen zijn door botontkalking de wervels wat ingezakt waardoor een zogenaamde kyfose ontstaat (bolle rug). Dit wordt versneld wanneer mensen langdurig voorover gebogen zitten. Het ontstaat wanneer er geen armleuningen aanwezig zijn of wanneer de armleuningen te laag zijn. Armen wegen 10% van ons totale lichaamsgewicht. In een zithouding moeten deze ondersteund worden. Wanneer de armleuningen te laag zijn zit je automatisch voorovergebogen met een bolle rug, zodra je de armen op de te lage armleuningen legt. Wanneer iemand op een bank zit zonder armleuningen, worden de armen op de schoot gelegd. Ook dat kan alleen wanneer je enigszins voorover buigt. Voorover gebogen zitten is slecht voor de rug omdat de wervelkolom die van nature een S-vorm heeft, in een C-vorm wordt gedwongen. Zo ontstaat lange tijd teveel druk op de tussenwervelschijven, waardoor rugklachten kunnen ontstaan. Ook worden de nek en de schouders overmatig belast, wat tot klachten zal lijden.. Een ander negatief gevolg van voorover gebogen zitten is dat de ademhaling wordt bemoeilijkt, wat kan leiden tot kortademigheid. Ook is het voorover gebogen zitten niet bevorderlijk voor de spijsvertering. Kortom, belangrijk om dit te voorkomen! Wanneer de armleuningen van een stoel op de juiste hoogte zijn voor een persoon, dan houden deze de persoon automatisch goed rechtop. Om de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom goed te ondersteunen, is het ook belangrijk dat er een goede zgn. lendensteun aanwezig is in de rugleuning van een stoel.

Scheef zitten door balansproblemen

Veel ouderen hebben balansproblemen waardoor ze de neiging krijgen om snel scheef te zakken. Men hangt dan overmatig naar één kant. Vaak ligt er een neurologische oorzaak ten grondslag aan het scheef zakken van mensen. Je ziet het bijvoorbeeld vaak bij mensen met Parkinson. Ook mensen die een CVA (beroerte, hersenbloeding of herseninfarct) hebben gehad, hebben balansproblemen en de neiging om scheef te zakken. Scheef zitten is enorm belastend voor het menselijk lichaam. De rugspieren kunnen bij langdurig scheef zitten aan één kant worden verkort. Die verkorte gespannen rugspieren geven naast pijnklachten ook weer belasting op de wervelkolom, waardoor er op een gegeven moment klachten in de rug of uitstraling naar het been kunnen ontstaan. Om scheef zakken tegen te gaan zijn armleuningen op de juiste hoogte van groot belang. Ook door gebruik te maken van een kantelverstelling waarbij de zitting en de rugleuning samen naar achter kantelen, wordt de neiging om scheef te zakken tegengegaan.

Bewegingsbeperking in heup en/of knie

Veel ouderen krijgen met het stijgen der jaren last van bewegingsbeperking in heup en/of knie. Je herkent dit door te kijken naar hoe iemand loopt en door te vragen of iemand last heeft van de gevolgen ervan. De belangrijkste veroorzaker bij ouderen is arthrose. Ook een val of slijmbeursontsteking kan eraan ten grondslag liggen. Het belangrijkste gevolg is pijn bij het zitten. Andere belangrijke gevolgen bij ouderen zijn het doorzakken bij het lopen, en slapende, tintelende benen (doordat zenuwen worden afgekneld). Ook wordt opstaan uit een bank of stoel lastiger.

Moeite met opstaan

Veel ouderen hebben moeite met het gaan zitten en opstaan uit een zitmeubel. Wanneer dit steeds lastiger wordt, ontstaat er valgevaar. Een belangrijke graadmeter is dat mensen het zo min mogelijk doen. Ze blijven liever zitten. Wanneer ze opstaan zie je dat dit veel kracht en moeite kost. Verminderde spierkracht is de grootste veroorzaker voor het minder goed kunnen opstaan en gaan zitten. Ook gewrichtsproblemen met knie en heup maken dit moeilijker. Wanneer knieën en heupen worden overbelast, ontstaat er valgevaar. Ook is men niet altijd op tijd bij het toilet, wanneer er moeite is met opstaan. Het is veel gemakkelijker opstaan en gaan zitten in een stoel met uitstekende armleuningen met een passende zithoogte, dan bijvoorbeeld uit een laag en diep bankstel. Wanneer ook dit niet meer goed gaat, dan is een fauteuil met een elektrisch bedienbare sta-oplift (ook wel sta-op stoel genoemd) een heel goed hulpmiddel om zelfstandig mobiel te kunnen blijven in de thuissituatie.

 

Een goede stoel aanschaffen

De 5 basisvoorwaarden voor een goede zithouding

1. De juiste zithoogte

Vaak denken mensen dat ze extra hoog moeten zitten om gemakkelijk te kunnen opstaan. Bij een te hoge zit is het opstaan echter even moeilijk als bij een te lage zit. Doordat men moeilijk met de voeten bij de grond kan komen, moet men enorm veel kracht in de armen hebben om gemakkelijk op te staan. Daarbij komt dat houdingsvariatie (gaan verzitten) hierdoor moeilijker wordt. Een te hoge zitting kan bovendien de beenzenuwen afknellen, wat slapende benen veroorzaakt. Bij een te lage zitting neemt de rug automatisch een ronde vorm aan. U kunt dit zelf controleren door te gaan zitten en van één been de knie op te trekken. U voelt dan dat uw rug vanzelf gaat bollen. Een te lage zitting kan tevens afknelling van de darmen (opgeblazen gevoel, slechte stoelgang) en ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken.

2. De juiste zitdiepte

De zitdiepte van de meeste bankstellen is te diep. Vanuit het oogpunt van vormgeving worden bankstellen standaard vervaardigd met een zitdiepte van 53/54 cm. Een te diepe zitting veroorzaakt echter altijd onderuitzakken. Dit heeft een bolle rug tot gevolg en maakt het opstaan en gaan verzitten moeilijker.

3. De juiste armleggerhoogte

Armen wegen 10% van het lichaamsgewicht. Om goed uit te kunnen rusten, moeten ook de armen worden ondersteund. Wanneer de armleggers te laag zijn, gaan mensen automatisch onderuit zakken om de armen op de armleggers te laten steunen. Gevolg: een bolle rug. Ook gaan ze vaak op één van de armleggers hangen, waardoor ze scheef in de stoel zitten. Te hoge armleggers, waarbij de schouders overdreven zijn opgetrokken, kunnen krampen in hals en nek veroorzaken. Indien er maar 1 armlegger aanwezig is, gaat men altijd scheef zitten.

4. De juiste lendenondersteuning

Hoewel elke wervelkolom een licht gebogen S-vorm heeft, is de gedetailleerde vorm van iedere wervelkolom uniek. Bij het zitten treden er vooral op de lendenwervels zeer grote belastingen op. 70 tot 80% van de rugklachten vindt hier zijn oorsprong. Omdat de romplengte en de kromming van de wervelkolom van persoon tot persoon sterk verschillen, moet zowel de hoogte als de dikte van de lendensteun instelbaar zijn.

5. De juiste zithoek

De juiste zithoek is van groot belang. Bij een te schuine hoek tussen de rugleuning en de zitting, treden er afschuifkrachten op. Daardoor gaat men onderuit zakken en is de ondersteuning niet meer optimaal. Dit effect treedt onder andere op bij stoelen waarvan uitsluitend de rugleuning naar achteren kan worden versteld.

 

De juiste verstelbewegingen

Bij de aanschaf van een verstelbare fauteuil is het van groot belang dat de verstelbewegingen de natuurlijke biomechanische draaipunten van het lichaam volgen. Belangrijk zijn daarbij de verstelling van de beenondersteuning, de juiste relaxverstellingen en de opstabeweging.

Beenondersteuning

Door de benen te laten steunen op een beensteun komen deze ’s avonds goed tot rust. Let er goed op dat de benen altijd in gebogen houding op de beensteun liggen, om overstrekking van de knieën en druk op de onderrug te voorkomen.

Kantelverstelling

De beste manier om te relaxen is door gebruik te maken van een zogenaamde kantelverstelling. Daarbij worden zitting en rugleuning te samen tegelijkertijd naar achteren bewogen. Hierdoor neemt de belasting op de rug drastisch af, wat een buitengewoon comfortabel gevoel geeft.

Ligpositie

Bij het liggen valt de druk op de wervelkolom grotendeels weg. Dit is nodig voor het herstel van de tussenwervelschijven. Wanneer men plat op de rug ligt is de belasting al erg laag. Nog beter is de houding waarbij de benen, in gebogen positie, hoger liggen dan het hart. Dit wordt wel de ‘’zero gravity’’ positie genoemd. Naast het bieden van de minst mogelijke belasting van het lichaam, ontspant deze houding de spieren en stimuleert hij de bloedcirculatie.

Gemakkelijk opstaan

Uit een stoel die past bij de lichaamsbouw, staat men veel gemakkelijker op. Indien dit door verminderde spierkracht nog steeds uitdagend blijft, kan een sta-op stoel daarbij helpen. Deze zorgt ervoor dat je met 1 druk op de knop als het ware uit de stoel wordt getild. Belangrijk is daarbij dat de sta-op stoel tijdens de sta-op beweging naar achteren beweegt en niet naar voren.

Bron informatie: Fitform

© 2012 - 2018 Zorgcomfort Deventer | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.